۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

رمزگشایی پیامهای مخابره شده از کیهان و اطلاعات سپاه

 
   

 فضای امنیتی و موج بازداشت روزنامه نگاران از ماه گذشته آغاز و در هفته جاری شدت گرفته است، به گونه اى که براساس گزارشها، ۵ روزنامه نگار در ایران طی دو روز گذشته تاکنون بازداشت شده اند و در رسانه ها بازتاب داشته است.
«عیسی سحرخیز» روزنامه نگار منتقد و اصلاح طلب، «احسان مازندرانی» مدیر مسوول روزنامه «فرهیختگان»، «آفرین چیتساز» بازیگر، طراح لباس و روزنامه-نگار (او یادداشتهایی را در حوزه سیاست خارجه در روزنامه ایران منتشر کرده است) سه نفر از ۵ بازداشت شدگانى هستند که در دو روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدهاند. همچنین در آخرین ساعات پایانی سه شنبه شب ۱۲ آبانماه ۱۳۹۴، خبر بازداشت «سامان صفرزایی» خبرنگار ماهنامه «اندیشه پویا» نیز اعلام شد، او چهارمین روزنامه نگار بازداشتی از این لیست است. 
گزارش پیش رو درباره بازداشت روزنامه نگاران در روزهای اخیر در ایران است که در ادامه نیز به کلید خوردن پروژه اى به نام «شبکه نفوذی آمریکا» که از سوی «وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» مدیریت میشود اشاره اى دارد. 
چراغ سبز خامنه اى و سرکوب روزنامه نگاران
بازداشتهای گسترده روزنامه نگاران و فعالان سیاسی تاکنون به گونه اى با چراغ سبز بیت «آیتالله خامنه اى» به دستگاه هاى امنیتی - اطلاعاتی همراه بوده است. اگر به بازداشتهای گسترده در سالهای گذشته نگاهی بیاندازیم، صحت این مورد به خوبی آشکار میگردد. این چراغهای سبز همواره با رمزهایی به گروه هاى فشار مخابره میشود، اینبار نیز این چراغ سبز با رمز «شبکه نفوذی آمریکا» عنوان شده است؛ رمزی که در ماه هاى اخیر از تریبونهای مختلف حکومتی به گوش مى رسيد. 
«حسین شریعتمداری» مدیرمسوول روزنامه «کیهان»، روز سه شنبه ۱۲ آبانماه ۱۳۹۴، در همایش «نفوذ ممنوع» گفت: «آمریکا به دنبال نفوذ در کانون هاى تصميم گيرى و تصمیم سازى است.» 
این سخنان در حالی بیان شد که دقیقا در همان روز خبرگزاری «فارس» ارگان وابسته به «سپاه پاسداران» در گزارشی با عنوان «کشف باند نفوذی آمریکایی در مطبوعات کشور» همراه با عکسی از «عیسی سحرخیز»، «نرگس محمدی» و «محمد نوریزاد» نوشت: «با تلاش سربازان گمنام امام زمان و دستور مقامات قضایی، پنج نفر از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند.» 
این در حالی است که خبرگزاری «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» نیز به نقل از سازمان «اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» مطلبی را در همین رابطه منتشر کرد: «در هفته جاری چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولتهای متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند، بازداشت شدند. این اقدام پس از ماهها رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیتهای این شبکه انجام شده است. اقدامات و تحولات بعدی در این حوزه متعاقبا اعلام خواهد شد.» 
به باور برخی از فعالان حوزه رسانه در ایران، مخابره چنین پالسهایی از جانب حاکمیت اسلامی حاکی از ابعاد گسترده واقعه است، به گونه اى که براساس گزارشهای منتشر شده از سوی منابع آگاه، بازداشتها به این چند نمونه خلاصه نمیشود و ابعاد وسیع ترى دارد. گواه این استدلال در گزارش منتشر شده از سوی «سحام نیوز» به وضوح بیانگر این حقیقت است. 

بازداشت به اتهام تشکیل باند نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور
پایگاه خبری «سحام نیوز» به نقل از یک «منبع مطلع» که نامش را فاش نکرده است، از احضار ۲۰ خبرنگار و روزنامه نگار در روز چهارشنبه مصادف با روز ۱۳ آبان (روز حمله و اشغال سفارت آمریکا) به خیابان «صابونچی تهران» خبر داده است. این گزارش می افزايد قرار است این احضار شدگان در آنجا تحت بازجویی بازجویان سپاه پاسداران قرار بگیرند. همچنین در گزارشی دیگر این پایگاه خبری از بازداشت ۱۰ خبرنگار اصلاح طلبدر روزهای آتی و منتهی به ۱۶ آذرماه (روز دانشجو) خبر داده است. 
براساس گزارشهای منتشره، اتهامات این روزنامه نگاران «تشکیل باند نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور» میباشد. 
«عیسی سحرخیز»، روزنامه نگار منتقد و اصلاح طلب که روز دوشنبه ۱۱ آبانماه سال جاری، از سوی ۷ مامور امنیتی «سپاه پاسداران» در منزلش در شهر تهران بازداشت شد. به گفته ى فرزندش «مهدی سحرخیز»، او با اتهامات مشابهی به دیگر روزنامه نگاران بازداشت شده است. 
«مهدی سحرخیز» در گفتگویی با رادیو «فردا» گفت: «پدر به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبانی برای تجمع بازداشت شده است.» 
این روزنامه نگار از جمله سه ایرانی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، برنده جایزه آزادی بیان «هلمن-همت» شد. 

رمزگشایی پیامهای مخابره شده از کیهان و اطلاعات سپاه
پیشتر گمانه زنيهايی در خصوص آغاز پروژه بازداشتهای گسترده در گوشه و کنار جهان و در فضای مجازی به گوش میرسید. گمانه زنيهايى که با تشدید فضای امنیتی در ماههای گذشته به سبب نزدیک شدن به زمان برگزارى «انتخابات دهمین دوره مجلس شوراى اسلامى» و «پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» در اسفندماه سال جاری همراه بود؛ اما این گمانه زنيها با رویدادهای روزهای گذشته و پیامهای مخابره شده از سوی «کیهان» و «اطلاعات سپاه پاسداران» نشان از محدودتر شدن فضای اجتماعی، آزادی بیان و افزایش سرکوبها به ویژه بر علیه روزنامهنگاران منتقد در ماههای پیش رو دارد. 
همچنین «عیسی سحرخیز» پیشتر در آخرین یادداشت خود با عنوان «خوشخیالها» با اشاره به همین موضوع نوشته: «متاسفانه، هرچه به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در اسفندماه نزدیک میشویم، بر میزان این خوشخیالیها نیز افزوده میشود و دلبستنها به عنایتهای ویژه آیتالله خامنه اى آن هم در این هفته ها و روزها که نظامیان مقرب، احضارهای تلفنی را شدت بخشیده اند، برای بیان هشدارهای دوستانه یا تهدیدهای خصمانه در خیابانی که صابونچیها مواد لازم را فراهم آورده اند برای لیف زدنها و کیسه کشیدنهای سیاسی و شاید مشت و مال جانانه!، طنز ماجرا آن جاست که افرادی هم که دستشان به بالاییها نمیرسد، در خانه ى پائینیها را میزنند و دست به دامان آنها میشوند تا شاید مورد عنایت خاص دبیر شورای نگهبان قرار گیرند که مبادا احمد جنتی از برگ وتوی خود علیه آنها استفاده کند. برخی از این افراد حتی این شم سیاسی را ندارند که دریابند شورای نگهبان چه خوابی برایشان دیده است و چگونه با زیر پا گذاردن یا دور زدن قانون انتخابات میخواهد این بار نه تنها به بهانه هاى سیاسی، بلکه زدن اتهامهای غیر قابل اثبات اخلاقی و مالی، اکثر آنها را از لیست نامزدهای انتخاباتی بیرون بیندازد.» 

بازداشت روزنامه نگارى که در اینستاگرامش نوشت
«احسان مازندرانی» مدیرمسوول روزنامه «فرهیختگان»، ساعت شش بامداد روز دوشنبه ۱۱ آبانماه ۱۳۹۴، توسط ماموران امنیتی منتسب به «اطلاعات سپاه پاسداران» بازداشت شد. او که سابقه همکاری با روزنامه هاى «اعتماد»، «شرق» و «آفتاب یزد» را در کارنامه خود دارد، پیش از این نیز در دوم اسفندماه ۱۳۹۱، در زمانی که خبرنگار روزنامه «اعتماد» بود، همزمان با موج بازداشت روزنامه نگاران در دفتر این روزنامه بازداشت و پس از نزدیک به سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان «اوین» آزاد شد. 
یک منبع آگاه در همین رابطه به «کمپین بین المللى حقوق بشر» گفته: «حکم بازداشت وی از سوم شهریورماه از سوی دادسرای رسانه صادر شده بوده، اما مشخص نیست چرا حالا اجرا شده و اتهام او چیست.» 
با وجود آن که هنوز دلیل مشخصی برای بازداشت این روزنامه نگار بیان نشده است، اما آنچه از فضای مجازی و منابع آگاه در این رابطه استنباط میشود، حاکی از مطلبی است که با بازنشر تصویر صفحهای از روزنامه «وطن امروز» با عنوان «رمزگشایی از هفت تیرکشی خیابان یاسر»، توسط «احسان مازندرانی» در «اینستاگرام» خود مرتبط است. در مطلب این روزنامه نگار او اشاره اى مستقیم به درگیری خیابانی «احسان لاجوردی» فرزند «اسدالله لاجوردی»، رییس پیشین زندان «اوین» و «دادستان انقلاب»، با افرادی از خانواده «هاشمی رفسنجانی» داشته و به آن پرداخته است. او در مطلب خود واقعیت اى از پشت پرده این ماجرا را منتشر کرده است. 

بازتاب نقض حقوق بشر روزنامه نگاران در گزارش احمد شهید
در حالی موج جدید بازداشتها و سرکوب روزنامه نگاران در ایران تشدید یافته است که در هفته ى گذشته «احمد شهید» گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر در ایران در جریان «هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک» با اشاره به حق آزادی بیان، حق تشکل و حق تجمع مسالمتآمیز گفت: «افراد همچنان گزارشهای مشروحی از بازداشتهای خودسرانه برای اجرای مشروع این حقوق ارایه میکنند. بنا به گزارشها، تا ماه آوریل ۲۰۱۵، دستکم ۴۶ روزنامه نگار و فعال رسانه اى اجتماعی در بازداشت بودند و یا برای فعالیتهای مسالمتآمیز خود محکوم شده بودند.» 
ظرف شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ میلادی، روزنامه نگاران، نویسندگان، فعالان شبکههای اجتماعی و مدافعان حقوق بشر همچنان توسط سازمانهای دولتی از جمله «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و «واحدهای سایبری پلیس» مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفتند. طبق گزارشها، قوه قضاییه همچنان به تحمیل احکام سنگین زندان برای افرادی که حق آزادی بیان خود به صورت مسالمتآمیز بهره میبرند؛ برای جرایمی مانند «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات سیاسی یا مذهبی» و «آسیب به امنیت ملی» ادامه میدهد. 
«رضا معینی» مسوول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان سازمان «گزارشگران بدون مرز» در گفتگوی اخیر خود با رادیو «فرهنگ» در ۲۶ مهرماه ۱۳۹۴، ضمن اشاره به افزایش آمار بازداشت و زندانی شدن روزنامه نگاران و شهروند خبرنگاران و وبنگاران در سالهای اخیر در ایران خاطرنشان کرد: «اگر به طور آماری به تعداد  روزنامه نگاران زندانی در کشورهایی نظیر چین، اریتره یا کوبا که آنها هم روزی از جمله زندانهای بزرگ  روزنامه نگاران بودند، نگاهی بیاندازیم میتوان دریافت که در سالهای اخیر این زندانها که روزی بزرگترین زندان  روزنامه نگاران در جهان بودند، امروز رو به خالی شدن هستند، در حالی که به آمار  روزنامه نگاران زندانی در ایران از سال ۱۳۷۷ به این طرف افزوده شده است.» 

پیشگیری از افشای واقعیات، پیش از وقوع
به باور برخی از فعالین سیاسی و مدنی در ایران، «جمهوری اسلامی» از آغاز حیات خود تا به امروز، همواره مجموعه رفتارهایی از خود نشان داده که حاکی از مقاومت این حاکمیت در مقابل رعایت موازین جهانشمول حقوق بشر است. حاکمیت اسلامی هیچ صدای اعتراضی را برنتافته و هرگونه حرکتهای مسالمتآمیز اعتراضی را که در راستای بهبود اوضاع حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی بوده را در نطفه خفه کرده است. 
با نگاهی به بازداشتهای گسترده  روزنامه نگاران و فعالان رسانهای در سالهای گذشته و در زمان پیش از انتخابات در ایران، میتوان چنین برداشت کرد که حاکمیت اسلامی با این شیوه، از رسانه اى شدن موضوعات حقوق بشری و مدنی و حتی سیاسی در زمان رای گیریهای مهم همانند اتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» توسط  روزنامه نگاران مستقل پیشگیری کرده و خطر شکلگیری اعتراضات گسترده در زمان افشای تقلبهای احتمالی در انتخابات را کاهش داده است. این نمونه را میتوان در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به وضوح دید. 
در شرایط پیش رو با افزایش حساسیت بر موضوع فعالیت هسته اى جمهوری اسلامی، و مذاکرات با قدرتهای جهانی، افکار عمومی بر این موضوع معطوف شده و به مرور مسایل مربوط به موارد نقض حقوق بشر و روند رو به صعود آن در ایران از حاشیه به متن میآید، و این همان مساله اى است که حاکمیت اسلامی در ایران را به وحشت انداخته و هر بار به تاریخ حیاتش که نگاه کنیم، کارنامهای از رفتارهای خشن و ضد انسانی را مشاهده میکنیم. شایسته است جامعه جهانی فشار فزایندهای را بر ایران، در زمینه عمل به تعهدات بینالمللی حقوق بشری شهروندانش وارد آورده تا شاید کمی بهبودی حاصل شود.
اين مطلب را پيشتر نوشتم و در سايت «سودويند» منتشر شده، كه در اينجا نيز بازنشر داده شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر