۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

يادداشت هفته

 

پس از توافق هسته اى امیدها بر این بود که فضا و جو اجتماعی جامعه بازتر میشود اما این چنین نشد، از دیر باز جامعه مدنی و فعالان عرصه رسانه، نویسندگان و روزنامه نگاران در جمهوری اسلامی ایران قربانی سیاست بازی و درگیریهای بین جناحها بوده اند. 
این میان خانواده هاى زندانیان سیاسی علاوه بر داغ جدایى از عزیزانشان کمرشان نیز زیر فشارهای حکومتی هر روز خمیده تر میشود، براستی کسی از مسوولین حکومتی تاکنون حتی یکبار از خود پرسیده است که گناه پدران و مادران و همسران یا کودکان آنانی که در بند زندان هستند چیست؟ که اینگونه بر آنها فشار وارد میشود! 
از اوایل آبان ماه سال جاری در پی بیان واژه «نفوذ» از تریبونهای دولتی و حکومتى موج جدیدی از بازداشتها و سرکوب فعالان مدنی و روزنامه نگاران در ایران توسط وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران با پشتیبانی «علی خامنه اى» رهبر ج. ا. ا. آغاز شد. 
هرچند پس از آن «حسن روحانی» رییس جمهور ایران به این بازداشتهای خودسرانه که نشان از بى پايه و اساس بودن اتهامات و دلایل بیان شده برای آن از سوی جریانهای تند رو بود، واکنش نشان داد و اینگونه اقدامات را با لحنی نسبتا تند محکوم کرد، اما جناح تندرو با پشتیبانی بیت رهبری و شخص آیت الله خامنه اى به کار خود ادامه داد. گویی اینبار جریان تندرو برآن شده تا همانند گذشته ضرب شستی به دولت نشان دهد و بار دیگر به دولت خاطرنشان کند که خط و مشی سیاسی از جای دیگری تعیین میگردد. 
 رهبر جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۵ نوامبر ۴ آبان ماه در جمع فرماندهان بسیج کشور بار دیگر از واژه «نفوذ» استفاده کرد- در مطلب قبل که پیشتر منتشر شد به ماهیت و رمز گشایی «نفوذ» اشاره شد- اما این بار این واژه رنگ و لعاب دیگری بخود گرفت چراکه تا پیش از این نفوذ شخصی و فردی بود اینبار قدری ارتقا یافته و از دیدگاه ایشان تبدیل به جریان شده است در همین رابطه او گفت: «نفوذ جریانی، از نفوذ فردی خطرناکتر است» و تاکید داشت «نفوذ» خطر بزرگی است، اگر بیاد داشته باشید در سال ۸۸ نیز ابتدا فتنه به یک شخص یا تعدادی خاص از خواص جامعه محدود مى شد اما یکباره از دیدگاه تندروها تبدیل به جریان شد که از آن به عنوان «جریان فتنه» نام برده میشود. 
روزهای گذشته درباره حالی سپری شد که نیروهایی امنیتی و اطلاعات نظیر سپاه پاسداران و نیروهایی منسوب با وزارت اطلاعات با اذن رهبری فاز جدیدی از بازداشت فعالین مدنی و سیاسی را آغاز کردند این در حالی بود که پس از دستگیری پنج روزنامه نگار در هفتههای گذشته فضای امنیتی تشدید یافته و هرچه به «۱۶ آذر» روز دانشجو نزدیکتر میشویم بر شدت آن افزوده میشود. 
وقایع سال ۸۸ نقش سپاه پاسداران و نهادها امنیتی موازی را در سرکوب جامعه پررنگتر کرد، و تا آنجا پیشرفت که اکنون پس از شش سال شاهدیم که قوه قضاییه به تدریج به نهاد فرمایشی تبدیل شده که کاملا با نقطه نظرات فرماندهان سپاه و جریان تندرو در ایران اداره شده و تصمیم گیری میکند. 
سردمداران جریان تندرو و سرکوبگر نظیر «سردار محمد علی جعفری» و «سردار نقدی» پس از سرکوبهای شش سال گذشته آنچنان در رمز گشایى پیام هاى بیت آقا و جو سازى خبره و چیره دست شدهاند که تا آقا «ف» میگوید تا «فرحزاد» میروند، جعفری در اوایل ماه گذشته گفته بود: پس از برجام و توافق هستهای فتنه اى شروع میشود که طولانی است و سالها طول میکشد! 
در آستانه سالروز ۱۳ آبان ماه حاکمیت در اقدامى بدون برنامه و ناشیانه به همان شیوه تکرارى قدیمى، چهره نفوذگران را براى جامعه چشم و گوش بسته ما روشن کردند! آنان کسی نیستند جز همان هایى که حکم مرغ عزا و عروسى را دارند خط مقدم برخورد بوه و دیواری کوتاهتر از آنها نیست!. 
در همان حوالی ۱۳ آبان ماه همان طور که در نوشته پیشین اشاره شد خبرهایی ضد و نقیضی از افزایش بازداشتها و افرادی که در لیست سیاه هستن منتشر شد تا آن زمان شاید ابعاد این دسته که آقا از آنها به عنوان نفوذگران نام میبردند روشن نبود اما با برخوردهای امنیتی در اوایل هفتهی گذشته مشخص شد گویا خانوادههای زندانیان سیاسی که نسبت به بیعدالتی در مورد عزیزانشان از سوی قوه قضاییه تجمع سکوت برگزار مى کردند نیز جزو این دسته هستند. 
این موارد در حالی بیان شد که «سردار نقدی» رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه هاى نماز جمعه شهر ری به نحوی دیگر به موضوع «نفوذ» و دستگیریهای اخیر روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: «اطلاعات دقیقی در دست است که نشان میدهد بعضی از جاسوسان دستگیر شده تنها با یک واسطه از شخص «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا دستور میگرفتند». 
بکار بردن کلمه «جاسوس» در حالی بیان میشود که در روزهای گذشته «محسنی اژه اى» سخنگوى دستگاه قضایى ایران از صدور حکم حبس برای «جیسون رضاییان» گزارشگر زندانی واشینگتن پست در ایران خبر داد. 
نقدی در ادامه با اشاره به پنح روزنامه نگار دستگیر شده و نسبت دادن اتهام جاسوسی به آنان خاطرنشان کرد: «جاسوسان دستگیر شده از جنس جاسوسان خبرچین نبوده و جاسوسانی آموزش دیده بودهاند». 
اتهام زنی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران به اینجا ختم نشد بلکه «جان کری» را نیز متهم کرد که ۳۴ پروژه براندازی را شخصا علیه ایران برنامه ریزی کرده و مدیریت میکند. 
مقامات ایرانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دچار توهم «دشمن» بود اند در گذر زمان تنها اشکال و واژه هايى بکار برده شده برای آن تغییر یافته گاهی از «مزدوران قلم بدست» استفاده میکردند پس از دمده شدن آن، «جریان انحرافی» سپس «فتنه گران و جریان فتنه» اکنون نوبت «نفوذ و جریان نفوذی» و بدنبال هر جریان سازی عده اى به عنوان جاسوس و اعضای این شبکه معرفی و بازداشت میشوند اما سناریو همان است که بوده هدف از بروی صحنه بردن آن نیز روشن است، سرکوب جامعه و ایجاد فضای امنیتی، البته خیالتان تخت، ذهن خود را درگیر نکنید دولت که ریاست اش نه بر عهده یک سرهنگ بلکه حقوقدان -البته از نوع امنیتى اش - باشد حکایت اش، مٓثٓلِ قدیمى کدخداى شهرو مرغابى است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر