۱۳۹۲ آذر ۲۸, پنجشنبه

تفهيم اتهام فعالان كارگرى در دادگاه انقلاب

بیکاری دهها کارگر در شهرهای مختلف
جرس: مهرداد صبوری و افشین ندیمی دو تن از فعالین کارگری از سوی دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شدند. دو فعال کارگری اخراجی نیز، از ورود به محل کار خود منع شدند. همزمان منابع کارگری از بیکاری و اخراج دهها کارگر در شهرهای مختلف کشور خبر می دهند.  

 

به گزارش کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری،این دو فعال کارگری ١٧ آبان ماه در حالی که بعد از چند ماه کارگری در کردستان عراق به ایران باز می گشتند دستگیر شده و همچنان در بازداشت به سر می برند.

این دو زندانی ١٧ آبان سال ٩٢ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدهاند. خروج از مرز، عضویت در کمیته ی هماهنگی و همچنین مصاحبه با رسانه ها اتهام ایشان اعلام شده است.

 

ممانعت از ورود فعالان کارگری اخراجی

بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی از حضور کارگران اخراج شده توربین شهریار در محوطه کارخانه جلوگیری به عمل آوردند.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درمورخه ۲۶ آذرماه سال جاری نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار شهرستان فردیس به جهت بازدید از شرکت قطعات توربین شهریار به این شرکت مراجعه نموده تا از نزدیک وضعیت گزارش شده این شرکت را مورد بررسی قراردهند.

 

شرکت قطعات توربین شهریار در طول دوسال گذشته چندین بار شاهد اعتصابات گسترده کارگران بوده است. طولانیترین اعتصاب در پایان خردادماه صورت پذیرفت که بدلیل اخراج چهل نفر از کارگران این شرکت، این واحد تولیدی به مدت چهل وپنج روز دراعتصاب کامل بسر برد.

 

روز سهشنبه ۲۶ آذر ماه تعدادی از کارگران اخراج شده با شنیدن ورود نماینده وفرماندار به شرکت مذکور قصد ورود به شرکت را داشتند که با تدابیر شدید امنیتی مواجه شده وحراست این شرکت با هماهنگی بانیروی انتظامی ازورود این کارگران جلوگیری بعمل آورده.

 

یکی از کارگران این واحد تولیدی گفت: «نیروهای حراست و پلیس با ترفندی از مواجه حضوری افراد با مسولین جلوگیری بعمل آوردند. لازم به ذکر است درپی اعتصابات انجام گرفته وبا تصمیم شورای تامین استانداری البرز رییس حراست این شرکت مدیر اموراداری وتنی چند از مدیران تعلیق ازخدمت یا برکنار شدهاند واز آنجا که مدیرعامل شرکت درمصاحبه باروزنامه (ایران امروز) درمورخه ۲۴ تیرماه اعلام نموده بود که برخی از کارگران مشکل اعتیاد دارند و بعد تکذیب نمودند باهماهنگی با حراست شرکت درماه جاری نسبت به جاسازی مواد مخدر در کمد لباس تعدای از کارگران منجمله ریس شورای این شرکت اقدام کرده وبا این ترفند موج جدید اخراج راکلید زدهاند.»

 

بیکاری دهها کارگر در طبس

۱۰۰ کارگر شاغل در شرکت پیمانکاری «سازههای آبی» پس از چهار ماه تأخیر در دریافت حقوق، سرانجام با فسخ قرارداد کارفرما با پیمانکار بیکار شدند.

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،«غلامرضا محمدی» دبیر خانه کارگر شهرستان طبس با اعلام این خبر گفت: شرکت پیمانکاری سازههای آبی، مجری پروژههای شرکت کک طبس، با وجود آنکه پروژههای اجرایی در دست اقدام خود را هنوز به پایان نرسانده به دلیل فسخ یک طرفه قرار داد از سوی شرکت کک طبس تمامی کارگران را اخراج کرده است.

 

او درباره علت فسخ قرار داد گفت: شرکت کک که تبدیل کننده ذغال سنگ به ذغال کک است، مدعی است شرکت سازههای آبی طبق قرار داد عمل نکرده و در ساخت سازهای بتنی کوتاهی کرده است.

 

این فعال کارگری در مورد سرنوشت کارگران بیکار شده گفت: این کارگران در زمان اشتغال نیز با قرارداد یک ماهه کار میکردند، اما با وجود قراردادهای کوتاه مدت هر کدام ۱ تا دو سال سابقه کار دارند که طبیعتا پس از اخراج به بیمه بیکاری معرفی شدهاند.

 

دبیر خانه کارگر طبس ادامه داد: بدلیل آنکه بیمه این کارگران در ماهای مهر و آبان به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است امکان دارد برقراری بیمه بیکاری آنان با مشکل روبرو شود.

 

محمدی، بیکاری و پرداخت نکردن مطالبات معوقه این کارگران که در شرایط سخت کار کردهاند را غیر قانونی دانست و در خاتمه گفت: متاسفانه تا به امروز توجهای به مشکلات این کارگران نشده است.

 

اخراج کارگران در آبادان

یک فعال کارگری در استان خوزستان از تعدیل ۳۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری منطقه دو آبادان به دلیل اتمام قرارداد کاریشان خبر داد.

 

محمد نظری، نماینده محوری کانون شوای اسلامی شهرستان آبادان، خرمشهر و اروند رود با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در شهرداری منطقه ۲ آبادان بیش از ۱۰۰ کارگر خدماتی کار میکردند که از صبح سه شنبه (۲۶ آذرماه) به ۳۰ نفر از کارگران اعلام شده که با توجه به اتمام قرارداد کارشان فعلا بر سر کار خود حاضر نشوند.

 

این فعال کارگری با اشاره به تلاش و از خودگذشتگی این کارگران در جریان سیل اخیر آبادن، گفت: این تعداد کارگر اخراجی به همراه همکارانشان در جریان سیل اخیر و آب گرفتگیهای ناشی از بارانهای فصلی متحمل سختیها و از خودگذشتگیهای زیادی شدند و شایسته نیست بعد از اتمام بخش زیادی از این کار پرزحمت، شغلشان را از دست بدهند.

 

نظری ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری در طول سال تعداد زیادی از کارگران خدمات شهری خود را بازنشسته کرده است و نیاز مبرم به تامین نیروی انسانی جدید دارد، بیکاری این کارگران توجیهی ندارد.

 

به گفته محمد نظری، اخراج این ۳۰ کارگر باعث نگرانی سایر کارگران خدماتی شهرداری آبادان شده است چرا که قرارداد کاری آنان نیز ۸۹ روزه منعقد شده و آنان نگرانند با خاتمه قرارداد به سرنوشت همکاران اخراجیشان دچار شوند.

 

بیکاری کارگران در همدان

همزمان دبیر خانه کارگر همدان از تعطیلی کارخانه ذوب آهن اسد آباد و بیکاری بیش از ۲۵۰ کارگر این کارخانه به سبب کمبود منابع مالی در تهیه مواد اولیه تولید خبر داد.

 

«چنگیز اصلانی» با اعلام این خبرگفت: این کارخانه که در سال ۹۰ با عنوان بزرگترین کارخانه تولید شمش چدن در غرب کشور به بهره برداری رسیده بود، به سبب افزایش مشکلات مالی در تهیه مواد اولیه تولید برای دومین بار در دو سال گذشته تعطیل اعلام شد.

 

او با بیان اینکه مشکلات مالی این کارخانه قبل و بعد از بهره برداری مشهود بود، در تشریح جزئیات تعطیلی این واحد افزود: این کارخانه که عملیات اجرایی آن از سال ۷۳ آغاز و در نهایت پس از طی فراز و نشیبهای فراوان مالی در سال۹۰ افتتاح شد، بعد از گذشت سه ماه از زمان آغاز بکار خود در تاریخ سوم تیر ماه سال ۹۰ برای نخستین بار با ۲۰۰ کارگر تعطیل شده بود.

 

او ادامه داد: بعداز تعطیلی کارخانه ذوب آهن اسد آباد در سال ۹۰ که به ادعای کارفرما به دلیل عدم توجیه اقتصادی انجام شد، این واحد تولیدی دوباره فعالیت خود را با تغییر کاربری از تولید شمش چدن به فرومنگنز از سر گرفته بود.

 

اصلانی افزود: با وجود این تغییر کاربری طی دو سال گذشته کارخانه ذوب آهن اسدآباد با مشکل عدم تامین مواد اولیه تولید روبرو بوده است.

 

این فعال کارگری در نهایت اقدامات بکار گرفته شده کارفرما را برای حفظ مجموعه ذوب آهن اسد آباد بینتیجه دانست، و در مورد سرنوشت نهایی کارخانه گفت: سرانجام این واحد با ۲۵۰ کارگر برای دومین بار تعطیل شد.

 

دبیر خانه کارگر استان همدان بایادآوری اینکه تنها خواسته کارگران این واحد تولیدی بازگشایی دوباره کارخانه و بازگشت به کار است، گفت: دولت میتواند با تمهیداتی برای تامین تسهیلات اعتباری، به بازگشایی این واحد تولیدی کمک کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر