۱۳۹۲ تیر ۱۸, سه‌شنبه

محسنی اژه ای: ضربات وارده به ستار بهشتی کشنده نبوده است

سه شنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۲ 

با وجود اینکه ماه ها از مرگ ستار بهشتی در اثر شکنجه در زندان هنوز این پرونده به دادگاه ارسال نشده و یکی از بازجویان از خانواده این قربانی درخواست عفو کرده، محسنی اژه ای مدعی شده است که تاکنون نشنیده که یک مامور سبب مرگ ستار بهشتی شده باشد و ضربات وارده به وی کشنده نبوده است! ...
کلمه – گروه خبر: با وجود اینکه ماه ها از مرگ ستار بهشتی در اثر شکنجه در زندان هنوز این پرونده به دادگاه ارسال نشده و یکی از بازجویان از خانواده این قربانی درخواست عفو کرده، محسنی اژه ای مدعی شده است که تاکنون نشنیده که یک مامور سبب مرگ ستار بهشتی شده باشد و ضربات وارده به وی کشنده نبوده است!
سخنگوی قوه قضاییه مدعی شده است که ۹ پزشک با رشته‌های مختلف در این جلسه حضور داشته‌ و آن‌ها گفته‌اند با توجه به نظریات قبلی پزشکی قانونی، ضرباتی که وارد شده نوعا کشنده نبوده و نمی‌تواند مرگ مستند به این ضربات باشد. همچنین این ضربات به جای حساس بدن هم وارد نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه نرفته است، گفت: این پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.
ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس اهل رباط‌کریم بود که به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه حکومت توسط پلیس فتا دستگیر شد. وی نهم آبان ۱۳۹۱ دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل گردید، لیکن چهار روز بعد در حالی که به بازداشتگاه پلیس منتقل شده بود، در آنجا درگذشت.
خانواده ستار، هنگام دفن جسد وی آثار کبودی را در بخش هایی از بدن او مشاهده کرده بودند و محسنی اژه ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد و پس از آن بود که خبر از مرگ ستار بهشتی در اثر ایست قلبی داده شد.
اما این بار محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ستار بهشتی و اینکه گفته شده یک مامور اطلاعات سبب مرگ ستار بهشتی شده است، گفت: این مطلب جدیدی است و نشنیده بودم که یک مامور اطلاعات سبب مرگ ستار بهشتی شده است.
ادعای محسنی اژه ای در حالی مطرح می شود که پیش از این خانواده و وکیل ستار بهشتی گفته بودند یکی از بازجویان تقاضای عفو کرده بود. آذر ماه وکیل ستار بهشتی از ملاقات تعدادی از نیروهای پلیس فتا با خانواده وی خبر داد و گفت: در این دیدار یکی از بازجویان وبلاگ نویس از خانواده وی تقاضای عفو و بخشش داشت.
وی با اشاره به اقدامات پزشکی قانونی برای نظر دادن در مورد مرگ ستار بهشتی، اظهار کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته بازپرس پرونده برای اینکه ابهامی باقی نماند پزشک‌ها را دعوت کرد و از آن‌ها چندین سوال پرسید تا ابهامات برطرف شود.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در صورت‌جلسه‌ای که الان نزد من است و در اواخر اردیبهشت تنظیم شده، آمده است که ۹ پزشک با رشته‌های مختلف در این جلسه حضور داشته‌ و آن‌ها گفته‌اند با توجه به نظریات قبلی پزشکی قانونی، ضرباتی که وارد شده نوعا کشنده نبوده و نمی‌تواند مرگ مستند به این ضربات باشد. همچنین این ضربات به جای حساس بدن هم وارد نشده است.
محسنی‌اژه‌ای گفت: در این صورت‌جلسه آمده است که فشار روحی و ضربه وجود داشته است اما از نظر پزشکی نمی‌توان به طور قطعی گفت که ترکیب فشار روحی و ضربه منجر به مرگ شده است یا خیر، هر چند این امر محتمل است.
اما شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی هفته گذشته تاکید کرده بود که ستار بهشتی در اثر شرایط خاص و فشارهای روحی فوت کرده است.
تاکنون نیز از سوی پزشکی قانونی اظهارات چندگانه ای در خصوص مرگ ستار بهشتی در زندان شده است. اما مجموعه گزارش ها حاکی از آن است که این زندانی سیاسی در بازجویی ها توسط بازجویان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، به طوری که این شکنجه‌ها باعث از کار افتادن کلیه و مرگ او در روز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فتا شده است.
بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، گیتی پور فاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب ملت با ابراز نگرانی از روند طولانی رسیدگی به این پرونده از سوی مسئولان نوشت: “هفت ماه ازمراجعه خانواده او به من وهشت ماه هم از تشکیل پرونده قتل این جوان ۳۲ ساله که در۱۶ آبانماه ۱۳۹۱می گذرد لیکن تاکنون ازبازپرسی به دادگاه برای ارسال نگشته است.”
در حالی که وکیل ستار بهشتی و همچنین خانواده وی بارها نسبت به تعویق ارسال این پرونده به دادگاه اعتراض کرده بودند، دادستان کل کشور گفت: این پرونده تا امروز هنوز به دادگاه نرفته و در شرف ارسال به دادگاه است؛ زیرا ارسال پرونده مقدماتی دارد یعنی بعد از صدور قرار مجرمیت، دادستان یا نماینده دادستان باید درباره آن اظهارنظر کنند و بعد از تایید، کیفرخواست صادر می‌شود. البته من درباره ارسال شدن یا نشدن پرونده به دادگاه سوال پرسیدم و نمی‌دانم قرار مجرمیت صادر شده یا خیر، اما به نظرم هنوز قرار مجرمیت صادر نشده است.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است قرار منع تعقیب صادر شود؟ گفت: اجمالا در اینکه در این پرونده تخلفی صورت گرفته بحثی نیست اما اینکه چه قرار مجرمیتی و با چه عنوانی صادر شود باید منتظر باشیم.

تشکیل پرونده برای ۸ تبعه اسلواکی

دادستان کل کشور گفت: پرونده هشت تبعه اسلواکی در دادسرا در حال رسیدگی است.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت اتباع کشور اسلواکی در ایران، گفت: ۹ نفر در مورد این پرونده بازداشت شده‌اند که یک نفر از آن‌ها ایرانی و هشت نفر دیگر اهل کشور اسلواکی هستند.
محسنی‌اژه‌ای درباره اتهام افراد دستگیر شده، گفت: این افراد تجهیزاتی را به صورت غیرمجاز و تقطیع شده وارد ایران کرده‌اند و از این تجهیزات استفاده غیرمجاز هم داشته‌اند و البته از مناطق ممنوعه عکس تهیه کرده‌اند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: پرونده این افراد در دادسرا در حال رسیدگی بوده و اینکه این افراد چه قصدی داشته‌اند نیز در حال بررسی است.
دادستان کل کشور یادآور شد: سفارت این کشور نیز در جریان این موضوع قرار گرفته‌، آمده‌اند و ملاقات هم صورت گرفت و آن‌ها هم در جریان قرار گرفته‌اند و از این بابت هم مشکل خاصی نیست.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه اقدام این افراد در حوزه اصفهان بوده است، اظهار کرد: تجهیزات این افراد در رابطه با بحث پرواز نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر