۱۳۹۲ تیر ۱۹, چهارشنبه

همسر معتمدی مهر: تبعید همسرم غیرقانونی است

چهارشنبه, ۱۹ تیر, ۱۳۹۲ 
مهدی معتمدی مهر، عضو نهضت آزادی ایران که از روز شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ در زندان بسر می برد، روز یکشنبه شانزده تیرماه به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
مهدی معتمدی مهر، عضو نهضت آزادی ایران که از روز شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ در زندان بسر می برد، روز یکشنبه شانزده تیرماه به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
همسر وی می گوید: “در یک تماسی که خود آقای معتمدی مهر با من داشت تا اطلاع دهد که او را به رجایی شهر منتقل کرده اند، وقتی از او پرسیدم چرا به اینجا تبعید کرده اند؟ گفت که بازجو او را تهدید کرده بوده که او را به یک زندان خارج از تهران می فرستد.”
مهدی معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی و مسئول کمیته‌ آموزش نهضت آزادی در نامه‌ ای خطاب به وزیر اطلاعات، ضمن اشاره‌ صریح به ضرب و شتم خود در دوران بازداشت، از استمرار رفتار “غیرقانونی” بازجویان آن وزارتخانه پس از آزادی و اعمال فشارهای روانی در برخورد با خود و سایر اعضای نهضت آزادی ایران انتقاد کرده و آن را باز تولید خط سعید امامی و رویکردی در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ذکر کرده بود.
این عضو نهضت آزادی ایران نخستین بار در فروردین ۸۸ به بهانه‌ نقش داشتن در تنظیم و انتشار بیانیه درخواست نظارت بین‌المللی در انتخابات دهم ریاست جمهوری بازداشت و پس از ۴۵ روز حبس انفرادی به قید کفالت آزاد شد و بار دوم، پس از وقایع عاشورای ۸۸ به اتهام شرکت در این تجمع، بازداشت و پس از حدود دو ماه در دهم اسفند همان سال آزاد شد.
وی در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی عضویت در “نهضت آزادی ایران”، “شرکت در تجمع روز عاشورای ۸۸” و” فعالیت های انتخاباتی” عنوان شده است. این در حالی است که وی در زمان تبلیغات انتخاباتی در بازداشت به سر می برده است.
متن کامل گفت و گوی “جرس” با فریبا معظمی، همسر مهدی معتمدی مهر در خصوص آخرین وضعیت همسرش را با هم می خوانیم:
خانم معظمی! اخباری مبنی بر تبعید آقای معتمدی مهر به زندان رجایی شهر منتشر شده است. می توانید ازعلت این انتقال برایمان بگویید؟
بله، ایشان را به زندان رجایی شهر منتقل کرده اند و در پیگیری هایی که انجام دادم هیچ دلیل و توضیحی در زمینه به من نداده اند.
قبل از اینکه ایشان را به زندان رجایی شهر ببرند، در کدام بند زندان اوین نگهداری می شدند؟
حدود چهار ماه او را در بند امنیتی ۲۰۹ نگه داشتند. گفته بودند که سی فروردین ایشان را به بند عمومی منتقل می کنند که نکردند. تا اینکه دوباره گفتند چهارده تیر او را منتقل می کنند. روز پانزده تیر برای پیگیری به اجرای احکام رفتم به من گفتند نامه نگاری ها انجام شده و ایشان دارند به زندان رجایی شهر منتقل می شوند. حتی زمانی که پرسیدم چرا؟ پاسخ قانع کننده ای نداشتند و گفتند اینجا و آنجا چه فرقی می کند، دوره محکومیت را دارد می گذراند.
بازداشت آقای معتمدی مهر در اسفند ماه مگر مربوط به یک پرونده جدید نبود؟
الان می گویند اجرای حکم است اما آن زمانیکه که ایشان را بازداشت کردند یک بازداشت جدید بود. البته من بعد متوجه شدم که ایشان را در کرج بازداشت کردند اما شعبه شش دادگاه انقلاب کرج ایشان را آزاد کرده بود، ولی به محض آزادی، شبانه او را به اوین منتقل می کنند و چون دلیلی برای نگهداری نداشتند، گفتند اجرای حکم است.
اگر ایشان در حال گذراندن اجرای حکم است پس علت نگهداری ایشان در بند امنیتی ۲۰۹ چه بوده؟
من به این امر معترض شدم و به دادستان نامه نوشتم که اگر اجرای حکم است پس چرا در بند ۲۰۹ نگهداری می شود؟ مگر نباید طبق قانون در بند عمومی دوران محکومیت را بگذراند. نهایت جوابی که به من دادند این بود که “اینطور صلاح دانسته شده است.”
نگفتند چه نهاد یا مقامی این را که امری خلاف قانون است، صلاح دانسته؟
نخیر، من به همه جا به دادستانی، رئیس قوه قضاییه و رئیس اجرای احکام نامه نوشتم اما متاسفانه هیچ جوابی نگرفتم. یعنی چهار ماهی که همسرم را در بند ۲۰۹ نگه داشتند غیرقانونی بوده است؛ زیرا این بند یک بازداشتگاه امنیتی است در حالیکه می گویند او در حال گذراندن اجرای حکم است. حتی در نامه به دادستانی این مسئله را مورد اشاره قرار دادم که همسرم یک حکم تعزیری پنج ساله دارد و سه بار هم برای اجرای حکم احضار شد و هر سه بار مراجعه کرد. حتی بار سوم با وجود بیماری و شرایط جسمی من، باز سر موعد مقرر خود را معرفی کرد. و در هر سه بار او بازگردانده شد، تا اینکه ۲۶ اسفند او را بازداشت کردند.
آیا تبعید به زندان رجایی شهر در حکم آقای معتمدی مهر آمده است؟
نخیر، حکم ایشان فقط پنج سال حبس تعزیری بوده است وعنوان تبعید در حکم نیامده بود. این در حالی است که دادگاه در تهران تشکیل شد و محکومیت در تهران بوده و اتهاماتی که آقایان به ایشان وارد کرده اند در تهران بوده، اما حالا برای اجرای حکم ایشان را به زندان رجایی شهر منتقل کردند.
پس از تبعید آقای معتمدی مهر را ملاقات کرده اید؟ واکنش خود ایشان نسبت به این تبعید چه بود؟
نخیر ملاقات نداشتم. البته در یک تماسی که خود آقای معتمدی مهر با من داشت تا اطلاع دهد که او را به رجایی شهر منتقل کرده اند، وقتی از او پرسیدم چرا به اینجا تبعید کرده اند؟ گفت که بازجو او را تهدید کرده بوده که او را به یک زندان خارج از تهران می فرستد.
شرایط نگهداری ایشان در بند ۲۰۹ در این چهار ماه به چه صورتی بود؟
هر دوهفته یکبار با ایشان ملاقات داشتم و در یکی از ملاقات ها از تنگی نفس و بی حسی پاهایش شکایت داشت. بعد از شنیدن مشکلات جسمانی اش مجددا پیگیری و به رئیس قوه قضاییه و دادستانی نامه نگاری کردم و شرایط جسمانی همسرم را مطرح کردم. همان زمان به خود آقای معتمدی مهر گفته بودند روز چهارده تیر جای او را تغییر می دهند که با کمال تعجب او را به زندان رجایی شهر منتقل کردند. منتهی نمی دانم شرایط نگهداری ایشان در ۲۰۹چطور بوده چون برای اینکه من نگران نشوم، چیزی نمی گفت.
آیا قبل از زندان چنین ناراحتی های جسمانی را داشتند؟
نخیر، ایشان کاملا سلامت بود و تنگی نفس و بی حسی پا مشکلات جدیدی است که من را نگران کرده است.
پس از انتخابات و تغییر فضای سیاسی انتظار می رفت شرایط آزادی زندانیان سیاسی فراهم شود، شما این امید را دارید؟
البته ما هیچوقت امیدمان را از دست نمی دهیم و همانطور که گفتید ما هم چنین انتظاری داشتیم، اما از زمان تبعید همسرم هنوز در بهت و حیرت هستم و علت این تبعید برای من روشن نیست.
در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟
با تمام شرایطی که توضیح دادم امیدم را از دست نداده ام و از راههای قانونی پیگیر وضعیت همسرم خواهم بود. تصمیم دارم باز در خصوص تبعید همسرم به زندان رجایی شهر اعتراض کنم و به مقامات قضایی نامه بنویسم زیرا دلیلی برای این تبعید وجود ندارد و در حکم ایشان تبعید وجود نداشته است. انشالله هر چه زودتر شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی باشیم.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر