۱۳۹۲ آذر ۷, پنجشنبه

ازادي چهار كارگر پلي اكريل اصفهان،اغاز اعتصاب صدها كارگر معدنچي در يزد

چهار کارگر پلی اکریل اصفهان که بامداد پنج شنبه هفته گذشته (۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت شده بودند، آزاد شدند. همزمان حدود ۸۰۰ نفر از کارگران معدن «چادرملو» در اردکان در اعتراض به دستمزدهای ناعادلانه و همچنین اخراج دبیر نهاد کارگری این معدن بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کردند. همچنین نماینده کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان از تعویق سه ماه حقوق ۵۰ نفر از کارگران رسمی و تعویق ۵ ماه از حقوق ۲۵ کارگر قراردادی این کارخانه خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلیاکریل بازداشت شده بودند.

 

بر اساس این گزارش، بعد از آنکه کارگران بازداشتی عصر امروز برای طی کردن روند قضایی به دادگستری مبارکه منتقل شدند، حکم آزادی آنها صادر شد و شامگاه چهارشنبه از زندان شهر «دستگرد» واقع در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان آزاد شدند.

 

اعتصاب کارگران در یزد

همزمان حدود ۸۰۰ نفر از کارگران معدن «چادرملو» در اردکان در اعتراض به دستمزدهای ناعادلانه و همچنین اخراج دبیر نهاد کارگری این معدن بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کردند.

 

به گزارش ایلنا، صبح دیروز پس از حضور کارفرما در جمع کارگران متحصن و طرح وعدههایی برای حل مشکلات صنفی کارگران، این اعتراض صنفی به طور موقت خاتمه یافت.

 

کارگران معترض معتقدند که اجرای طرح طبقهبندی مشاغل برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران با تلاش آقای «حسنینژاد» دبیر انجمن صنفی کارگران چادرملو در حال پیگیری بوده است.

 

آنان اعلام کردهاند که «این پی گیریها موجب شد رئیس انجمن صنفی که کاملا به قوانین آشنا و مورد حمایت کارگران است، از معدن اخراج شود.»

 

مسوول حراست فرمانداری اردکان در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت، درباره دلایل اعتراض کارگران گفته است: «سه نفر که در این کارخانه باعث اغتشاش و بینظمی میشدند به صورت قانونی و با توافق اداره کار اخراج شده بودند و دلیل اعتراض کارگران نیز همین بود و آنها خواستار بازگشت افراد اخراجی بودند.»

«محمدرضا دهستانی» مسوول حراست فرمانداری اردکان به ایرنا گفته است: این مورد دلیل قانع کنندهای نیست که کارگران دست به اعتصاب بزنند.

 

 

تأخیر سه تا پنج ماهه در پرداخت حقوق کارگران رنگین نخ

همچنین نماینده کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان از تعویق سه ماه حقوق ۵۰ نفر از کارگران رسمی و تعویق ۵ ماه از حقوق ۲۵ کارگر قراردادی این کارخانه خبر داد.

 

به گزارش ایلنا ،«ابراهیم دانش» عضو شورای اسلامی کار کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان در تشریح جزئیات این خبر گفت: کارخانه رنگین نخ که در زمینه رنگرزی نخ و تولید الیاف در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینههای جانبی کارگاه همانند پرداخت قبوض آب، برق و گاز را ندارد.

 

او تعداد کارگران این واحد صنعتی را در حال حاضر ۷۵ نفر اعلام کرد و افزود: این کارگران علاوه بر حقوق، سنوات، عیدی و پاداش سال گذشته (۹۱) را نیز از کارفرما طلب دارند.

 

این فعال کارگری در خصوص معوقات بیمهای کارگران کارخانه رنگین نخ گفت: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مداوم آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

 

او در ادامه، معوقات بیمهای کارخانه رنگین نخ به تامین اجتماعی را بیش از ۲۴۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: با وجود اینکه کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر (۷ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی کارگران را دچار مشکلات بیمهای کرده است.

 

نماینده کارگران سابقه کار کارگران رسمی کارخانه را بیش از ۲۰ سال ذکر کرد و گفت: با فاصلهای که در سوابق بیمهای کارگران بوجود آمده است امکان بازنشستگی زود هنگام برای کارگران مقدور نیست.

 

به گفته وی، ۱۴ نفر از کارگران این کارخانه که اخیرا امکان بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور را پیدا کردهاند به دلیل فواصل بیمهای و ممانعت کارفرما در پرداخت سهم ۴ درصدی خود امکان بازنشستگی را ندارند.

به نقل از وب سايت جرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر