PolyEcril-Esfehan-Labors-Protest-Nov23th

 در ادامهی دور دوم اعتراضات کارگری در کارخانهی پلیاکریل اصفهان، ۷۰۰ کارگر این کارخانه صبح روز شنبه (۲ آذر-۲۳نوامبر) بار دیگر در محوطه این کارخانه دست به تجمع زدند. آنها در این تجمع ۴۵ دقیقهای علاوه بر خواستههای پیشین، آزادی ۴ همکار دستگیرشده خود را نیز خواستار شدند.

جواد لطفی، عباس حقیقی، کیومرث رحیمی و احمد صابری چهار کارگر کارخانه پلیاکریل هستند که به دنبال دور دوم اعتراضات کارگران این کارخانه در حدود ساعت چهار بامداد روز پنج شنبه (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) بازداشت و به زندان شهر دستگرد در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری “ایلنا” آقای صابری که اکنون در بازداشت به سر میبرد، به عنوان یکی از نمایندگان کارگران پلیاکریل در دیدار روز دوشنبه (۲۷ آبان ماه) نمایندگان کارگران با مهدی سلیمانی، فرماندار شهرستان مبارکه حضور داشت.

این گزارش، با اشاره به «برخی شنیدهها» مبنی بر «تهدید نمایندگان کارگران» میافزاید که فرماندار مبارکه پیشتر، اعمال هرگونه تهدید علیه کارگران را تکذیب کرده و گفته بود که در دیدار با نمایندگان اگرچه «پایان اعتراضها» را به آنها «توصیه» کرد اما «تهدیدی صورت نگرفت».

یکی از نمایندگان کارگران نیز که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه دوم آذرماه درباره آخرین وضعیت بازداشتشدگان به “ایلنا” گفت که از سوی «نهادهای نظارتی» به خانوادههای کارگران بازداشت شده اطلاع دادهاند که این چهار کارگر «برای طی کردن تشریفات قضایی» به زودی به دادگستری شهرستان مبارکه منتقل خواهند شد.

اعتراض این کارگران به «سیاست کوچکسازی کارخانه پلیاکریل» و تصمیم مدیران این کارخانه برای جداسازی و واگذاری شش شرکت زیرمجموعه آن است که امنیت شغلی ۱۵۰۰ کارگر را به خطر میاندازد و یا قراردادهای کاریشان را تغییر خواهد داد.

کارگران معترض در دور اول اعتراضات در روزهای ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبانماه از مسوولان استانی خواسته بودند که به مطالبات صنفیشان رسیدگی کنند. این اعتراضات سپس برای مدت ده روز تعطیل شد اما به دنبال عدم رسیدگی به مطالبات کارگران، دور دوم اعتراضات از روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه آغاز شد.

کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیشتر در نامهای ۱۰ مورد از خواستههای صنفی خود را مشخص کرده بودند که از جمله آنها میتوان به «استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی این کارخانه»، «حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آنها»، «تشکیل شورای اسلامی کار» و «بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شدهاند» اشاره کرد.