۱۳۹۲ آذر ۷, پنجشنبه

حقايقي كه رييس جمهوري در گزارش ١٠٠روزه نگفت


با گذشت دو روز از گزارش تلویزیونی رییس جمهور درباره صد روز فعالیت دولت، واکنش های مختلفی نسبت به آن ابراز شده است. نماینده رهبری در سپاه و مشاور هاشمی رفسنجانی نیز در باره این گزارش اظهار نظر کرده اند.

حقایقی که رییس جمهوری در گزارش ۱۰۰ روزه نگفت

علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران چهارشنبه ششم آذر، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به گزارش یکصد روزه ریاست جمهوری، گفت: «ما نباید اجازه می دادیم در دولت دهم بیت المال حیف و میل و خزانه خالی شود و یا نباید آخرین ریال ها را هزینه می کردیم؛ ما نباید قول های بیش از ظرفیت های موجود به مردم می دادیم و انتظارات آنها را بالا می بردیم».

این منبع خبری افزود: حسن روحانی بخشی از گزارش خود را به ارائه آماری اختصاص داد که مربوط به بدهی های دولت قبلی بود. او گفت دولتش در شرایطی کار را شروع کرده که اقتصاد کشور دچار رکود تورمی سنگین بوده که در تاریخ ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

روحانی در گزارش خود، دولت نهم و دهم را با ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد، پول دارترین دولت ایران دانست که درعین حال بدهکارترین دولت تاریخ ایران بوده است.

قدرت علیخانی، مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: «اگر رییس جمهور بخواهد حقایق را بگوید خیلی بیش از اینهاست».

به گزارش سایت خانه ملت، قدرت الله علیخانی احتمال داده که به دلیل مذاکرات ژنو و شرایط حساس کنونی، رییس جمهور نخواسته همه حقایق درباره دولت قبلی را بازگو کند و به گفته او «ذائقه مردم را تلخ کند».

علیخانی گفت:ˈرییس جمهور درباره نقض قانون و تخلفات قانونی دولت احمدی نژاد مراعات کرد. در واقع آقای روحانی نخواستند صریح هر آنچه بر دولت و کشور در گذشته رفته را بیان کنند و تنها به بیان گوشه هایی از مشکلات بسنده کردند، درحالی که اگر رییس جمهور بخواهد حقایق را بگوید خیلی بیش از اینهاست».

اما فقط کسانی نبودند که از سخنان روحانی در گزارش یکصد روزه دولت حمایت کردند. علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، این گزارش را واقع بینانه ندانسته است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت وگو با مهر گفت: ˈاین سنت بدی است که هر کسی مسوول می شود توانمندی های دولت قبلی را نادیده می گیرد و فقط به نکات منفی دولت های گذشته اشاره می کندˈ.

این نماینده مجلس در عین حال اذعان کرده که «شاید» نقدی به دولت های گذشته وارد باشد، اما باید جانب به گفته وی «انصاف» را رعایت کرد.

محمد عباسی، وزیر سابق ورزش و جوانان نیز با انتشار نامه ای در باره تدبیر دور شدن سایه سیاست از سر ورزش و کسب موفقیت های ورزشی که رییس جمهوری در گزارش زنده تلویزیونی خود به آن اشاره کرد، به ابراز نظر پرداخت.

آقای عباسی در بیانیه خود ابتدا فهرستی از مدال هایی که تیم های ایران پس از تشکیل وزارت ورزش در دولت احمدی نژاد در مسابقات جهانی به دست آوردند، را منتشر کرده است.

وزیر سابق ورزش همچنین مدعی شده از زمان پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۴ تنها ۴۳۱ مکان ورزشی در روستاها تاسیس شده در حالی که از سال ۸۴ تاکنون ۳۳۵۵ مکان ورزشی در روستاها ایجاد شده است.

روزنامه کیهان نیز در ستون طنز خود نوشت: ˈدولت در زنگ حساب، انشا خواندˈ. این روزنامه مدعی شده که دولت یازدهم به جای ارائه گزارش فعالیت ۱۰۰ روزه، به انتقاد از دولت های نهم و دهم پرداخته است.

در این ستون آمده است: «دولت دهم اگرچه مخصوصا در ماه های آخر اشکالات فراوانی داشت، ولی خدماتی که در مجموع انجام داده با هیچیک از دولت های قبلی قابل مقایسه نیست».

نویسنده این ستون سپس با انتقاد از نحوه اجرای برنامه تلویزیونی گزارش صدروزه رییس جمهور و دو خبرنگار حاضر در جلسه نوشت: «ظاهرا همه برای سیاه نمایی دست به دست هم داده بودند تا از موضوع اصلی و پرسش های اساسی طفره بروند».

کیهان پرسش های اصلی مدنظر خود را در این گزاش مشخص نکرده است.

گزارش از پایگاه اینترنتی رادیو فارسی صدای آلمان( دویچه وله)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر